توصيه هاي تغذيه اي در نوروز





آب سالم را به مقدار کافي بنوشيد. براي سفر حتما آب و غذاي کافي داشته باشيد. اگر سبزي خام مصرف مي شود، حتما ضد عفوني شده باشد، قبل از مصرف غذاهاي کنسروي (اعم از باد کرده يا ظاهرا سالم)، قوطي را از زمان جوش آمدن آب، به مدت 20 دقيقه بجوشانيد، براي جلوگيري از يبوست، از ميوه ضد عفوني شده به عنوان ميان وعده استفاده شود، هر روز حدود 3-2 ليوان شير و يا ماست استفاده کنيد، اگر در رستوران ناچار به صرف غذا بوديد، به رستوران هاي معتبر و مورد بازديد پرسنل بهداشتي مراجعه کرده و به اين موضوع که کارکنان رستوران به رعايت بهداشت اهميت مي دهند و دستشويي و مکان هاي مختلف کاملا تميز باشند، توجه کافي داشته باشيد، سعي کنيد وسايلي از قبيل قاشق، چنگال و ليوان خود را همراه داشته باشيد، در طول سفر صابون خميري همراه داشته و متناوبا دستان خود را بشوييد.
از زياده روي در مصرف آجيل، غذا و حتي ميوه خودداري کنيد، به رعايت بهداشت دهان و دندان اهميت دهيد، هنگام خريد آجيل بايد به تازگي آن توجه داشته از خريد انواع شور و داراي علايم کپک زدگي و يا ماندگي، خودداري کنيد، اگر ميوه خشک خريداري مي کنيد، به سلامت آن اطمينان يافته و در نبود ميوه تازه ، انواع ميوه خشک را مصرف کنيد.
آب فراوان بنوشيد، غذاهاي فوري از قبيل ساندويچ و پيتزا اغلب حاوي مقدار بالايي روغن و مواد سرخ کرده نشاسته اي هستند و گاها از مواد اوليه مانده و نامرغوب و با روش هاي غير بهداشتي تهيه مي شوند و مواد شيميايي نامناسب و يا مواد مسموميت زايي را هم به همراه خود وارد بدن مصرف کنندگان مي نمايند. روغن مصرفي جهت سرخ کردن اين گونه غذاها در اثر حرارت فراوان و مدت استفاده طولاني حاوي مواد سرطان زا است. پس حتي الامکان کمتر به سراغ اين غذاها برويد، در خوردن غذاهاي چرب، سرخ شدني، شيريني ها، شکلات و خامه جانب احتياط را مراعات کنيد. در بعضي از غذاها از قبيل کيک، بيسکوييت، پنير، شکلات، آجيل، سيب زميني برشته، گوشت ها، پوست مرغ و انواع غذاهاي سرخ شده، چربي قابل مشاهده نيست. بهتر است غذاهاي کم انرژي از قبيل سالاد، ميوه ها، سبزي ها، شير کم چربي و ماست، غذاهاي تنوري، بخارپز و کبابي مصرف گردند، مصرف دوبار در هفته گوشت ماهي را فراموش نکنيد، بيش از نيازتان غذا مصرف نکنيد. غذا را آرام و با لذت ميل کرده در مدتي که غذا را به آرامي مي جويد، قاشق و چنگال را کناري بگذاريد، نوشيدن نوشابه (حتي انواع کم کالري) و آبميوه هاي صنعتي را به حداقل رسانده و از آب، دوغ و شربت هاي سالم خانگي استفاده کنيد، چاي و قهوه را به مقدار زياد مصرف نکنيد، به فعاليت فيزيکي خود و کودکان اهميت ويژه دهيد. از نشستن براي مدت طولاني اجتناب کرده و در موقع تماشاي تبليغات تلويزيون فعاليتي (ولو مختصر) داشته باشيد، داشتن خواب کافي و به موقع و صرف به موقع و به اندازه مناسب صبحانه و شام را فراموش نکنيد.
منبع: ماهنامه ي دنياي سلامت